Michelle Yeoh Cipta Sejarah Sebagai Orang Malaysia Pertama Menang Anugerah Oscar

0

Michelle Yeoh Cipta Sejarah Sebagai Orang Malaysia Pertama Menang Anugerah Oscar | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua pembaca blog Apakatamommydotcom.


 

Michelle Yeoh perlukan 38 Tahun untuk sejarah sebagai orang Malaysia pertama Menang Anugerah Oscar. Michelle Yeoh telah dinobatkan sebagai pemenang ‘Pelakon Wanita Terbaik’ melalui persembahan luar biasa dalam filem fiksyen sains Everything Everywhere All At Once (2022).

 


Michelle Yeoh telah mencipta sejarah sebagai orang Malaysia pertama yang memenangi Anugerah Oscar pada tahun 2023. Namun, kejayaan beliau bermula sejak awal kerjaya, di mana beliau telah membintangi filem pertama di luar negara.


Pada tahun 1985, Michelle Yeoh memulakan kerjaya di dunia perfileman dengan membintangi filem "Yes, Madam!" yang diterbitkan di Hong Kong. Filem ini membuka jalan untuk beliau ke dalam pasaran perfileman Asia, dan beliau terus mendapat peranan utama dalam pelbagai filem tempatan.

 


Pada tahun 1997, Michelle Yeoh muncul di filem "Tomorrow Never Dies" sebagai Bond girl, Wai Lin. Watak ini membuka pintu untuk beliau ke pasaran perfileman Barat dan menarik perhatian pengarah-pengarah dan penerbit-penerbit Hollywood. Setelah kejayaan "Tomorrow Never Dies", Michelle Yeoh menerima pelbagai tawaran peranan di filem-filem Hollywood. Beliau membintangi filem-filem popular seperti "Crouching Tiger, Hidden Dragon", "Memoirs of a Geisha", "Guardians of the Galaxy Vol. 2", dan banyak lagi.

 

Kita patut berasa bangga dan berterima kasih kepada Michelle Yeoh kerana beliau telah membawa nama Malaysia ke peringkat antarabangsa. Tahniah Michelle Yeoh atas kejayaannya dalam memenangi Anugerah Oscar pada tahun 2023. Beliau telah membawa kebanggaan kepada rakyat Malaysia dan menjadi inspirasi kepada ramai orang.


Tags

Post a Comment

0Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Post a Comment (0)