It’s Not Our Responsibility Nak Jaga Iman Lelaki. Fynn Jamal perlukan bantuan?

0
It’s Not Our Responsibility Nak Jaga Iman Lelaki. Fynn Jamal perlukan bantuan? | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua pembaca blog apakatamommy. Isu Fynn Jamal ini sebenarnya dari post dekat IG dia pasal isu Snow White dan kepada isu serangan seksual la yang paling okey sikit ayatnya. 

Paling terbaru adalah live bersama Afiqah dan Wardina mengenai isu serangan seksual ni. Ada ayat yang mommy paling suka apa yang Afiqah dan Wardina cakapkan. Mommy buat point dekat sini.

  • Kenapa perlukan salahkan perempuan
  • Hakikatnya, tidak akan semua perempuan akan menutup aurat.
  • Fynn Jamal menyokong orang lelaki yang melakukan serangan seksual 
  • It’s Not Our Responsibility Nak Jaga Iman Lelaki






Siapa afiqah ni. Mommy pun tak kenal, tapi dia seorang humble dan sangat beradab. Mommy suka sangat dengan dia. Dia terang-terangkan cakap dia adalah pembangkang. Tidak brsetuju dengan point Fynn Jamal ini. Okey bawah ni ringkasan diskusi di antara Fynn Jamal, Afiqah dan Wardina.

Kenapa Perlu Salahkan Perempuan/Orang lain


Statement Fynn Jamal sebelum ni dia tulis disebabkan perempuan lain yang tidak menutup aurat, bila orang lelaki ada niat nak melakukan serangan seksual, dia tak dapat perempuan tu sebab jauh dia buat pada perempuan yang berdekatan dengan dia.

Afiqah bantah point ini sebab baginya itu adalah alasan semata-mata. Contoh yang dia bagi, kalau dia seorang yang panas baran. Suatu hari dia ternampak kawan dia kena lempang dengan mak abahnya, dia yang panas baran tak kan nak lempang semula mak abah kawan nya, so dia balik rumah dia lempang mak abah dia.

( orang lelaki dalam cerita ini yang melakukan serangan seksual, bukan semua orang lelaki di luar sana )

Haa pelik bukan. Tak pasal-pasal mak abah nya yang tak tahu apa-apa terkena kesannya.Sama juga isu serangan seksual ni. Oranglain tak tutup aurat, orang lain berfilter bagai.. orang lain pulak yang kena. Jadi nya bagi aku, orang lelaki tu yang bersalah. Dah tu kenapa nak kena orang lain, keluarga terdekat ada. Kenapa tak buat kepada keluarga terdekat. Kat situ kita tahu yang orang lelaki tu masih boleh berfikiran waras lagi. Kiranya dia boleh berfikir dan mengawal nafsu dia.

Sebab itu adanya point no 2.

Hakikatnya, Tidak Akan Semua Perempuan Akan Menutup Aurat


Walaupun suatu hari nanti, bersyukur sangat kalau mommy, ahli keluarga mommy dan semua saudara seislam mommy menutup aurat , tetapi selagi ada nya orang kafir, ada yang tak akan tutup aurat. Habis macam mana tu?

Ambil contoh rakyat di Malaysia sahaja la ye, semua orang islam di Malaysia menutup aurat, cuma agama lain yang tidak menutup aurat, tetapi masih ada jugak perempuan islam yang menutup aurat kena serangan seksual. Kita nak salahkan siapa? Masih orang perempuan lagi ke??

Orang lelaki akan cari apa sekali pun untuk naikkan nafsu syahwat.

Fynn Jamal Menyokong Orang Lelaki Yang Melakukan Serangan Seksual


Point ini apa yang mommy boleh cakapkan, Fynn Jamal mungkin memberi penerangan dengan cara yang tidak betul.

Sebab ada je orang lelaki yang tiba-tiba komen dan bercakap gurau " rogol kang ". Ini orang lelaki yang memang memandang orang perempuan sebagai OBJEK untuk melepaskan nafsu. Orang-orang lelaki yang rasa dia betul dan 100% salahkan orang perempuan.

Dalam diskusi ini boleh pulak Fynn Jamal buat perbandingan antara lelaki dan perempuan dengan anak-anaknya bila Afiqah tanya kenapa Fynn Jamal lebih banyak salahkan perempuan dari lelaki. Bagi dia, sebab dia perempuan dia lebih senang berinteraksi dengan orang perempuan. Orang perempuan mudah mengalah untuk terima pandangan.

Terang-terang kita semua tahu, anak lelaki dia tu Autisme. Budak autisme ni manalah ada akal fikiran yang waras. Apooo benda la. Habis itu kalau orang lelaki susah nak terima pandangan so kita biarkan je orang lelaki dengan caranya.

Sebab itu point no 4 mommy sokong dengan statment Wardina.

It’s Not Our Responsibility Nak Jaga Iman Lelaki.


Orang lelaki yang berfikiran waras, ada akal fikiran dan ilmu islam tidak kira la tidak sekuat mana atau sehebat mana tapi dari kecil sudah diberitahu, perbuatan serangan seksual adalah perbuatan yang haram dan tidak boleh dilakukan.

Tutup aurat la macam mana pun, tidak bergaul dengan orang kalau dah memang orang lelaki tidak dapat mengawal sendiri nafsu syahwatnya, tetap salah mereka.

Kesimpulan Mommy


Sebenarnya Fynn Jamal boleh je cakap orang perempuan tutuplah aurat dan jaga batas seorang perempuan, jangan kaitkan dengan isu serangan seksual. Sama juga guna filter jangan kaitankan dengan isu serangan seksual.

Afiqah tanya Fynn Jamal pun upload gambar anak jugak, kalau suatu hari orang cakap pada Fynn Jamal sebab kau upload gambar anak kau la buatkan aku nak lakukan serangan seksual pada anak orang lain?

Korang tahu apa Fynn Jamal jawab?

Sebab itu dia upload gambar comot. Wehh mommy tak boleh terima. Comot pun orang lelaki boleh je bernafsuuu wehhhh.

Fynn Jamal ini buat penerangan yang melalut. Boleh dikatakan kaki spin jugak. Kelakor-kelakor la. Penerangan yang melalut, contoh yang melalut dan kejap-kejap eh macam mana ek nak cakap, betul tak ni. awak faham tak??

Setiap orang ada fahaman, fahaman orang tak sama. Sebagai seorang yang nak berkongsi apa-apa isu, perlu beri penerangan yang jelas.
Tags

Post a Comment

0Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Post a Comment (0)